Petra Kolínská urychluje transformaci oblasti Nákladového nádraží Žižkov

Rada hlavního města Prahy v červnu 2017 podpořila rychlejší transformaci jedné z nejzanedbanějších lokalit v širším centru Prahy – bývalém nákladovém nádraží na Žižkově. Odsouhlasila pokyny pro dokončení změny územního plánu, která je nezbytná pro zástavbu pozemků dříve sloužících železnici. Součástí řešeného území je i největší a nejlépe dochovaná funkcionalistická průmyslová budova v Praze.

„Postupujeme v souladu s programovým prohlášením. Rozvoj Prahy je třeba směřovat do opuštěných a znehodnocených pozemků uvnitř města. Křehké území bývalého nákladového nádraží je pro vznik nové čtvrti ideální,“ říká k tomu radní pro územní rozvoj a náměstkyně pražské primátorky Petra Kolínská.

Území nákladového nádraží je zatíženo stavební uzávěrou. Tu lze sejmout až ve chvíli, kdy bude mít město k dispozici jednotnou koncepci zástavby.

Práce na změně územního plánu, která se připravuje již od roku 2008, se zastavily v souvislosti s řízením o památkové ochraně hlavní budovy Nákladového nádraží Žižkov.

Součástí aktualizovaného zadání je zpracování urbanistické studie, posouzení vlivů na životní prostředí a prověření dopravního napojení nové čtvrti.

Poté, co se rozeběhly práce potřebné pro dokončení změny územního plánu, v červenci 2017 Rada hl.m. Prahy schválila záměr odkoupení památkově chráněné historické budovy nádraží. Můžeme se tak začít věnovat konverzi památkově chráněné budovy. Memorandu uzavřenému v roce 2014, v němž se hlavní město, Praha 3, České dráhy, ministerstvo kultury i vlastníci pozemků zavázali ke spolupráci s cílem konverze objektu nákladového nádraží, je třeba vdechnout život.

Ve věci Nákladového nádraží Žižkov už jsme zarazili přežitý plán na Jarovskou spojku (2013), která měla nádraží zbourat, stejně jako plány na další nákupní centrum v těsném sousedství (2016). Dosáhli jsme prohlášení budovy památkou (2013), uzavřeli memorandum o vzniku kulturního centra (2014), s filmovým archivem, Galerií Jaroslava Frágnera a dalšími na nádraží pořádali kulturní akce (od 2012), a prosadili pokračování změny územního plánu (2017), která odstraní stavební uzávěru a umožní konverzi, a protlačili zastupitelstvem peníze na nákup (2017).