Zatímco ceny jízdenek na vlak stouply od roku 2012 o 40 %, cena dálniční známky zůstává od té doby stejná. V roce 2012 se její cena dostala na 1500 Kč a od té doby se nemění. „Ministerstvo na svých sociálních sítích sdílí nadšené příspěvky, jak se dálniční známky nebudou zdražovat. Považuji to za výsměch všem lidem, kteří cestují vlakem,“ komentuje situaci Michal Berg, spolupředseda Strany zelených.

Problém není jen v tom, že cestování vlakem je k přírodě šetrnější. Ministerstvo dopravy nedokázalo přizpůsobit cenu dálniční známky ani přesto, že se za poslední roky dálniční síť výrazně rozrostla. „To se samozřejmě o železniční síti říct nedá,“ říká k tomu Michal Berg. „Vláda zároveň svými kroky jde přímo proti svému programovému prohlášení, kde se zavázala zaměřit na systematické zvýšení počtu cestujících ve veřejné dopravě,“ dodal.

Vedle zrušení silniční daně a snížení zdanění nafty je to další krok, který neustále zvýhodňuje silniční dopravu oproti železniční. „Už i vládní NERV upozorňuje, že to je neudržitelné. Vláda by měla přenášet náklady zdražování na všechny skupiny obyvatel stejně, tady ale jasně dochází k zvýhodňování jedné skupiny. Systém zpoplatnění dálnic by měl směřovat ke spravedlivému zpoplatnění podle ujetých kilometrů,“ uvedl Michal Berg.