Bezmála deset tisíc dětí se v prvním kole nedostalo na žádnou střední školu. A čtvrtina všech uchazečů se nedostala tam, kam skutečně chtěla.
O kvalitní všeobecné vzdělání s maturitou, které poskytují gymnázia a lycea, mělo zájem více než 38 tisíc dětí. Míst je ale jen necelých 26 tisíc. Více než 12 tisíc uchazeček a uchazečů tak nemělo šanci uspět. Skutečný zájem o všeobecné vzdělání je navíc ještě vyšší – kvůli nedostatku míst však děti (a jejich rodiče) raději taktizují a přihlášku na gymnázium ani nepodávají, i když by o něj zájem měly.
Kapacity se výrazně liší i mezi jednotlivými kraji. Zatímco Jihomoravský kraj se snaží na rostoucí poptávku reagovat a nová místa otevírá, Praha od minulých přijímacích zkoušek nezřídila na gymnáziích jediné nové místo. V některých regionech – jako v Moravskoslezském nebo Plzeňském kraji – byly dokonce desítky míst na veřejných gymnáziích zrušeny.
Zhruba tisíc nových míst vzniklo na soukromých gymnáziích. Ty běžně vybírají školné v řádu tisíců až desítek tisíc korun měsíčně – což je částka, kterou si může dovolit jen velmi úzká skupina rodin. Pro většinu dětí tak tato místa nejsou dostupná a nijak neřeší přetlak ani problémy se systémovou nedostupností kvalitního vzdělání.
Chudší děti mají výrazně horší šance
Dětí ze sociálně slabšího prostředí se na gymnázia hlásí o polovinu méně než jejich vrstevníků z lépe zajištěných rodin. V praxi to znamená, že kvalitní všeobecné vzdělání v Česku stále není dostupné pro všechny. To, že český vzdělávací systém prohlubuje nerovnosti, potvrzují dlouhodobě i data z mezinárodních srovnání. Děti z méně podnětného prostředí mají horší výsledky napříč všemi stupni vzdělávání.
Namísto toho, aby Česko dětem nabízelo vzdělání, o které mají skutečný zájem a které je připraví na život ve 21. století, často je směřuje do škol, které tuto funkci neplní.
Dál udržuje více než dvě stovky středoškolských oborů, o které je minimální zájem. Děti na nich často končí jen proto, že se nedostaly jinam, nebo proto, že by studium na žádanější škole znamenalo dlouhé dojíždění a vyšší náklady.
Právě tyto méně žádané učňovské obory navíc patří k těm, jejichž absolventi nejčastěji nenacházejí uplatnění a zůstávají bez práce.
České školství potřebuje změnu
Česko musí posílit kapacity středních škol a modernizovat nabídku studijních oborů tak, aby odpovídala současné poptávce – jak po kvalitním všeobecném vzdělání, tak po špičkově připravených odbornících. A to napříč celou republikou.
Je třeba zvyšovat kvalitu výuky na základních školách, zejména na druhém stupni, a skoncovat se segregací, která stále přetrvává v mnoha regionech.
Nutné je také zajistit cílenou podporu tam, kde je nejvíc potřeba – například skrze zavedení a financování pozic sociálních pedagogů a dalších podpůrných profesí.
Škola nemá produkovat levnou pracovní sílu.
A kvalitní vzdělání nemá být výsadou.
Zdroje dat:
https://data.cermat.cz/menu/data-a-analyticke-vystupy-jednotna-prijimaci-zkouska